WEKO3
アイテム
助産実習における分娩介助時の学生の学びとその変化
https://ncn.repo.nii.ac.jp/records/80
https://ncn.repo.nii.ac.jp/records/802ad70743-ff60-4393-b1d1-d10957624ea6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-08-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 助産実習における分娩介助時の学生の学びとその変化 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Student learning on labor support in a midwifery practicum and the resulting changes | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 助産実習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 分娩介助 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学び | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自由記述 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | midwifery practicum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | labor support | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | free descriptions | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
宮澤, 美知留
× 宮澤, 美知留× 清水, 嘉子× 松原, 美和× 藤原, 聡子× 上森, 友記子× 西野, 自由理 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,分娩介助時における例数毎の学びの内容とその変化を明らかにすることを目的として, 過去5年間の助産選択を履修したA大学卒業生(以下,学生とする)22名を対象として,彼らの分娩介助評価表の自由記述で記載された内容を質的に分析した.学生の分娩介助を振り返った211事例の自由記述から759件の学びの内容が抽出された.その内容は【学んだことの自覚】208件,【未熟な助産技術】204件,【分娩進行に応じた対処の不十分さ】163件,【産婦への支援不足】117件,【経験不足から生じるつたなさ】55件,【他者との連携】 6件,【心理状態の調整不足】6件の7つのカテゴリーで構成された.特に【学んだことの自覚】は,1例目ではカテゴリーの中で最も件数が少なかったが,8例目以降は最も件数が多くなるという特徴がみられた.学生は 10週間の実習期間で学ぶべき課題を自身で気づくための振り返りをし,9例,10例目で集大成として学んだことを自覚していた.教員や指導者は,学生の学びの自覚を確認しながら自信につなげていくとともに個々の課題 を明確にし,課題達成のための方略を確認することが大切であると考えられた. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to identify instances of learning and the resulting changes in 22 A University students (hereafter “students”) who completed a midwifery elective course during the past five years based on the number of labor support cases handled. To address this, we performed a qualitative analysis of free descriptions by students on labor support evaluations. A total of 759 instances of learning were identified from free-form descriptions of 211 cases (patients), in which students reflected on their experiences with labor support. Contents were categorized into the following seven groups: 208 cases of “realization of learning,” 204 cases of “unskilled midwifery techniques,” 163 cases of “inadequacy in coping with labor progression,” 117 cases of “lack of support for expecting mothers,” 55 cases of “poor care resulting from lack of experience,” six cases of “coordination with others,” and six cases of “inadequate adjustment of mental states.” Although descriptions related to “realization of learning” were the least frequent of the groups during the first case, it was the most frequent after the eighth case. Students reflected on issues that they needed to learn within the ten weeks training period in order to gain awareness on their own. They also attained a firm awareness of systematic learning during the ninth and tenth cases. These results suggest that it is important for teachers and mentors to encourage students to gain self-confidence by becoming aware of learning and accomplishments. They must also develop strategies tailored to each student by clarifying the tasks the student must take on to meet training objectives. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 長野県看護大学紀要 en : Bulletin:Nagano college of Nursing 巻 14, p. 13-23, 発行日 2012-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 長野県看護大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1345-1782 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11478590 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |