@article{oai:ncn.repo.nii.ac.jp:00000072, author = {喬, 炎 and 飛彈, 浩一 and 梁, 景岩 and 多賀谷, 昭 and 大秋, 美治}, journal = {長野県看護大学紀要, Bulletin:Nagano college of Nursing}, month = {Mar}, note = {40018888944, 医療・看護系の学生が疾病の成り立ちを理解する上で,病理学演習における光学顕微鏡での標本観察は重要な手段である.しかし,数十人の学生に対し数名の教員で対応せざるを得ないため,目的とする顕微鏡像がどこに存在するかを短時間で効率よく学生に認識させることが常に求められる.そこで我々は,安価でありながら安定した性能と高い操作性を持つコンパクトデジタルカメラ(CDC)に着目し,学生に顕微鏡像を提示する手段としての利用可能性を検討した.まず, CDCで撮影した像と,顕微鏡専用のデジタルカメラによる像とを比較して,その性能を検討したその結果,光学顕微鏡の像を接眼レンズ越しにCDCで迅速かつ容易に撮影できること, CDCの画質は病理変化を十分説明できるレベルに達していること,観察中の像と同じ像をCDCの 液晶画面に示せることが確認できた.次いで,病理学演習の光学顕微鏡による標本観察の指導にCDCを導入して, その教育効果について学生を対象とする質問紙調査を行い,47人の回答を分析した.その結果,学生は全員が組織病理像の理解が向上したと評価し, 2/3が待ち時間が短縮したと評価した.これらの結果は統計学的に有意であった., The specimen observation with light microscopes in the pathological practice is important means for students to acquire relevant knowledge and understanding of the pathological change. However, it requires teachers a vast amount of interaction with individual students. It is very difficult for a teacher to fulfill this requirement of dozen of students efficiently in a short time. While a compact digital camera (CDC) is inexpensive and small, it has high definition, stable performance, and simple operability. We examined whether use of CDCs can improve educational effects of the pathological practice with optical microscopes. As the results, the definition of photograph taken with a CDC through the eye lens of a microscope allowed us to identify the pathological change of specimens. In addition, it enabled teachers to give a quick response to the students on the spot. Responses of 47 students to a questionnaire showed that the use of CDCs clearly improved the educational effects of pathological practice.}, pages = {29--38}, title = {病理学演習におけるコンパクトデジタルカメラの活用について}, volume = {13}, year = {2011} }